Sari la conținut

Reuniunea Națională a Teatrelor Românești, ediția IX, Chișinău  (10-22 septembrie, 2024) – spectacolul ARTĂ în regia lui Slava Sambriș.

ARTA în interpretarea actrițelor Teatrului Alexie Mateevici, sub regia vizionară a lui Slava Sambriș, a fost întâmpinat cu aplauze la Reuniunea Teatrelor Naționale Românești.

Emoțiile au pătruns în sufletele spectatorilor, care au râs și plâns alături de echipa noastră, trăind fiecare moment.

Publicul a fost martorul măiestrie artistice, în care au contat cuvintele, dar și limbajul universal al emoțiilor.

În semn de apreciere pentru contribuția remarcabilă la acest eveniment de importanță culturală majoră pentru ambele maluri ale Prutului, echipa #TAM, condusă de Elena Frunze-Hatman a fost onorată cu trofeul de participare, simbol al efortului și pasiunii depuse de întreaga echipă în promovarea artei teatrale.

Această recunoaștere subliniază rolul esențial pe care Teatrul Alexie Mateevici îl joacă în păstrarea și dezvoltarea patrimoniului cultural românesc, continuând să inspire generații întregi de

 
 
 
 
 
 
MOLDFEST, ediția XII, Chișinău (24-30 iunie) – spectacolul ARTĂ în regia lui Slava Sambriș
Prietenia dintre Catherine, Francoise și Paula este pusă la încercare din cauza unui tablou: pentru una dintre ele, acesta este doar o pânză albă, lipsită de valoare artistică, în timp ce pentru cealaltă reprezintă o adevărată capodoperă.
Relația dintre prietene este zdruncinată de viziunile lor diferite. Ele luptă cu disperare, fiecare apărându-și propriul adevăr.
Situația, care pare atât de absurdă și comică, e tot atât de încărcată cu emoții și momente dureros de jenantă. 
Autor: Yasmina Reza
Regie: Slava Sambriș
Scenografie: Alina Perju
 
Distribuţia:
Paula – Giasti Sirah
Francoise – Cătălina Budu
Catherine – Diana Boșcov
 
Vezi aici VIDEO 
 
 
 
 
 

Festivalul NEW WAVE, Reșița (15-23 iunie, 2024) – Spectacolul ARTĂ în regia lui Slava  Sambriș 

ARTĂ a atins coardele publicului la „New Wave” din Reșița.

O gașcă de prietene foarte bune, Paula, Francoise și Catherine, atunci când se întâlnesc, pe lângă discuțiile pe care le au, vorbesc și despre artă. Francoise, medic dermatolog de profesie și o mare consumatoare de artă, cumpără un tablou al unui pictor celebru. Tabloul reprezintă niște dungi transversale albe pe fond alb. Francoise, nerăbdătoare, dar și mândră de achiziția făcută, arată tabloul prietenelor sale. La vederea acestei “opere de artă”, Paula se simte umilită, iar acest lucru o revoltă, acuzând-o pe Francoise de snobism. În acest moment, izbucnește un conflict între ele, cele două își aruncă fraze acide, iar prietenia lor este pusă sub semnul întrebării. Catherine intervine în acest conflict intelectual cu scopul de a potoli situația. Deși este o tipă calmă și tolerantă, Catherine, nu reușește să aplaneze situația, dimpotrivă este acuzată pentru participarea ei pasivă la conflict. Totuși, în final, cele trei fete ajung la concluzia că prietenia lor este mai presus decât orice dispută.

Autor: Yasmina Reza
Regie: Slava Sambriș
Scenografie: Alina Perju
Distribuţia:
Paula – Giasti Sirah
Francoise – Cătălina Budu
Catherine – Diana Boșcov
 

FESTIVALUL TÂNĂR DE LA SIBIU (2-12 noiembrie, 2023) – Spectacolul MICUL PRINȚ, regie Mihai Țărnă

 “MICUL PRINȚ e un spectacol-scrisoare adresat celor adulți, celor care au pierdut copilul din ei…
Înțelegerea timpului ca pe o formă a dragostei, face din acest poem o rugăciune către rațiunea adulților. Timpul pe care-l petrecem cu cei dragi și-i face atât de importanți pentru noi.
Călătoria Micului Prinț spre adultul pilot este călătoria cunoașterii a lumii celor foarte serioși și foarte foarte bizari. Micul Prinț constata: Copiii doar ei sunt cei care știu ce vor.
Exupéry afirma teoria sa, după care doar copiii înțeleg adevărurile cele mai simple ale vieții și că cheia acestei înțelegeri este fructul inocenței lor.
Povestea MICUL PRINȚ a reușit să facă ceea ce oricare filozof nu a putut realiza pe parcursul mileniilor, să scrie concomitent o carte pentru copii și un monument al gândirii filozofice.’’

Mihai ȚĂRNĂ, regizor

Sursă:

sibiulazi.ro

teatrulgong.ro 

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU FESTIS, ediția a VI-a, Chișinău, Republica Moldova (4-29 octombrie, 2023) – Spectacolul PODUL DE PIATRĂ ELEGIACELORDELAKMDISTANȚĂ, regie Luminița Țâcu

 “…încă plutesc printre cuvintele, visele și destinele celor care și-au așternut în fața noastră lacrimile, durerile, jalea, dorul și nu știu dacă găsesc cuvinte mai potrivite decât cele ale eroilor noștri. Ei sunt cei care au ales să vorbească în timp ce unii n-ar avea curajul s-o facă. Ei sunt cei cărora nu le-a fost teamă că vor fi judecați și cred cu certitudine că nici nu-și doresc să fie elogiați. Ei toți împreună și-au dorit ca ISTORIILE lor din STRĂINĂTATE să fie auzite. Iar eu n-am făcut nimic mai mult decât am convins câțiva oameni de teatru să ne unim în jurul acestor ISTORII și să mai construim un POD. Un POD care ne-ar face să ne simțim mai aproape, mai puternici și mai acasă.

PODUL DE PIATRĂ. ELEGIACELORDELAKMDISTANȚĂ este povestea rudelor noastre, familiilor noastre, vecinilor și prietenilor noștri care într-o zi și-au luat lumea-n cap și-au fugit…au știut ce lasă în urma lor, dar habar n-aveau ce-i așteaptă acolo unde s-au pornit…și unde vor ajunge…dacă vor ajunge. Mai devreme sau mai târziu această ISTORIE a celor din străinătate, dar și a celor rămași acasă trebuia să-și găsească loc pe una din scenele din țara noastră. Această responabilitate frumoasă mi-a revenit mie și pentru asta le sunt recunoscătoare celor care și-au făcut vizibil numele și celor care au preferat să râmână anonimi. Împreună am creat un spectacol care face lumină asupra fenomenului de migrație și reconstituie bucată cu bucată acest proces dureros care ne-a marcat ca indivizi și ca societate.

ELEGIA celor de la km distanță trebuie auzită, văzută și aplaudată pentru că ne oferă o lecție de viață, de istorie și de curaj.”

Luminița ȚÂCU, regizor

(Aplauze: https://www.facebook.com/teatrulmateevici/videos/136399102893803 )

REUNIUNEA TEATRELOR NAȚIONALE ROMÂNEȘTI, ediția a VIII-a, Chișinău, Republica Moldova (14-24 septembrie, 2023) – Spectacolul PODUL DE PIATRĂ ELEGIACELORDELAKMDISTANȚĂ, regie Luminița Țâcu

 „Acest spectacol ar trebui să fie văzut de guvernanții noștri, care s-au tot perindat pe aceste plaiuri mioritice. Care au lăsat dezastre în urma lor și drame profunde, vieți pierdute, familii destrămate, copii traumatizați pe viață și câte și mai câte. Într-o mare măsură, economia țării a fost salvată de remitențe. Ca să cităm un alt monstru sângeros: Moartea unui om e o tragedie, moartea unui milion e statistică. Dar aceste cifre conțin viață, suflet, dorințe, speranțe, idealuri omenești. Migrația a fost (și rămâne) asemenea unei lupte pe front. O altă Siberie. Oameni care, la un pas greșit, o mică neatenție ar fi murit fără cruce. Poveștile acestora par a fi extrase din filmele de groază, se pretează la montări cinematografice care ne-ar alimenta setea de senzațional. Un senzațional catastrofic. Plecările se fac spre nicăieri, spre destinații incerte, motorul acțiunilor fiind mereu același, care se aude în minte și inima asemenea unui tic-tac monstruos: banii luați la procente. Viața e sacră, nu și pentru cei care au distrus sistemul juridic și economic din țară, împingându-ne spre buza prăpastiei. Banul, banul, banul. Violuri, chinuri fizice, foame, bătaie de joc și umilințe – iată ce au îndurat cu duiumul floarea basarabenilor. Viețile s-au stins ca lumânările. Tinerețea s-a dus. Relațiile familiale s-au destrămat. Care e bilanțul? Un spectacol zguduitor, cu o poezie dură, interpretat cu profesionalism. Deși nu avem propriu-zis scene cu acțiune, actorii își relatează fiecare povestea, nu avem „capete vorbitoare”. Există o regie subtilă și complexă, astfel încât toate aceste texte urcă pe scenă și devin spectacol. O doză de realism crud care te înspăimântă nițel și te trezește. Îți dai seama că trebuie să acționezi cât ești în forță și ai posibilități ca să nu înduri consecințele faptului că te-ai născut într-o țară săracă, în care ni se vând cu regularitate iluzii…”

Elena Taragan

 Video (reportaj)

BABEL FEST – FESTIVALUL INTERNAȚIONAL AL ARTELOR SPECTACOLULUI, ediția a XI-a, Târgoviște, România (3-11 iunie 2023) – Spectacolul EU SUNT VÂNTUL, regie Sorin Militaru

„…Spectacolul trăiește nu doar printr-un text total, cascadă de metafore și simboluri și printr-o regie discretă care împinge în față Cuvântul cu multiplele lui valențe, ci și prin performanțele actoricești complementare dirijate regizoral de Sorin Militaru când în ton pianissimmo, când în doză forte, susținute de doi mari actori Marius Manole și Anatol Durbală (Chișinău). Distanța dintre cele două personaje, spirituală, ideatică, lingvistică este un contrapunct al unei apropieri în performanța jocului…”

Alina Mariana Maer

Sursa: agenda.liternet.ro

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU SCURT, ediția a XXVI-a, Oradea, România (1-11 iunie, 2023) – Spectacolul EU SUNT VÂNTUL, regie Sorin Militaru

„Teatrul ”Alexie Mateevici” efectuează un turneu în România, unde va participa, în perioada 3-5 iunie, la două festivaluri de teatru cu spectacolul ”Eu sunt vântul” de Jon Fosse, în regia lui Sorin Militaru, informează MOLDPRES.

Astfel, pe 3 iunie, la ora 17:00, spectacolul ”Eu sunt vântul” se va juca pe scena Casei Sindicatelor, în cadrul BABEL F.A.S.T. – Festivalul Internațional al Artelor Spectacolului Târgoviște, România, care se desfășoară în perioada 3-11 iunie 2023.

Pe 5 iunie, la ora 21:00, reprezentația spectacolului va avea loc în Sala Arcadia a Teatrului ”Regina Maria”, în cadrul Festivalului Internațional de Teatru din Oradea, ediția a XXVI-a, secțiunea concurs – Festivalul de Teatru Scurt.

Potrivit organizatorilor, viață, plăceri, sens, conexiune, natură, valuri, liniște, suicid – toate se încâlcesc într-o discuție ca de la suflet la suflet, purtată de cele două personaje fără nume. UNUL este marinar experimentat depresiv, văzând doar gri în tot ce-l înconjoară. CELĂLALT este novice în ale marinei și un pragmatic fără pereche. Cu o atitudine optimistă și cu simplitate în a vedea bucuriile vieții (un vin bun, o mâncare delicioasă, un prieten bun alături), acesta adresează întrebări și încearcă să înțeleagă ce se află în străfundurile sufletului unui sinucigaș, încercând să-i întindă o mână de ajutor. Contrastul stărilor celor doi este de-a dreptul filosofic, căci personajele pot reprezenta cu același succes omul în cele două ipostaze ale sale: sinucigașul care neagă viața și supraviețuitorul sociabil. Piesa surprinde două ființe umane prinse într-o situație extremă și demonstrează puterea iubirii.”

Nicolae Roibu

(Aplauze: www.facebook.com)

Despre Spectacol: fitoradea.ro

BACĂU FEST MONODRAME, ediția a XXVIII-a, Bacău, România (17-23 octombrie, 2022) – Spectacolul SĂ LE SPUNEM PE NUME, regie Luminița Țâcu

 Acest spectacol este cuvântul nostru ferm împotriva războiului, este vocea prin care transmitem gândurile și durerea cu care empatizăm și pe care le împărtășim.

 „Eram pregătită pentru sunetul cuielor bătute în sicriu. Nu eram însă pregătită pentru sunetul rachetelor care au început să zboare deasupra Kievului, la ora cinci dimineața, pe 24 februarie.”

 „Matvei, fiul meu cel mare, m-a sunat de mai multe ori și mi-a dat sfaturi utile: „Mamă, pune într-un rucsac toate obiectele de valoare, actele, banii, și ia-l cu tine peste tot. Dacă pleci de acasă fără rucsac și casa e bombardată, rămâi fără acte.”

 „Războiul își pune amprenta pe fețele oamenilor. Aceeași amprentă. Ne puteți număra după cearcănele de sub ochi.”

 „O să vin la voi pe tanc, zice unchiul meu de la Moscova, sunteți fasciști și naziști. Trebuie să fiți dezarmați. Da, dragă unchiule Sașa, femeile din maternitatea din Mariupol cu bebelușii lor, ei sunt cei mai mari dușmani ai voștri. Ați distrus centrul fascismului și nazismului din țara noastră.”

 „Cum se face că în Rusia, în Belarus, dar și în unele țări occidentale, a spune lucrurilor pe nume a devenit un act de eroism civic? De unde vine această rată de schimb a adevărului atât de exagerată?”

„Apocalipsa continuă. Apocalipsa e permanentă. Apocalipsa e acum. Azi. Deja.”

 (Aplauze: www.facebook.com)

REUNIUNEA TEATRELOR NAȚIONALE ROMÂNEȘTI, ediția a VII-a, Chișinău, Republica Moldova (15-28 septembrie 2022) – Spectacolul EU SUNT VÂNTUL, regie Sorin Militaru

 „Reuniunea Teatrelor la Chișinău e un festival de înaltă ținută, care adună într-o fascinantă Horă a Unirii actori, regizori, artiști selecți de pe cele două maluri – maluri triste – ale Prutului. Timp de câteva zile însă, cortina grea a istoriei se redeschide , iar scena devine spațiul de manifestare a bucuriei de a fi împreună – artist, creație și spectator; trecut, prezent și viitor. Spectacolele devin liant tămăduitor pentru sufletele însetate de frumos, de valoare și adevăr. Astfel că, teatrul își îndeplinește cu noblețe și deplin rolul de Lumină și Miracol în mult încercatul templu care se numește Cultura Românească.”

Elena Frunze-Hatman

Directoarea TAM

 Video(reportaj): www.youtube.com

www.facebook.com

FESTIVALUL DE TEATRU PIATRA NEAMȚ – 146 KM, ediția a XXXIII-a, Piatra Neamț, România (5-18 septembrie, 2022) – Spectacolul SĂ LE SPUNEM PE NUME, regie Luminița Țâcu

Ecouri:

„…Pentru că spectacolele ca SĂ LE SPUNEM PE NUME te scot temporar din pasivitatea în care e posibil să te complaci și să te scufunzi acum, la jumătate de an de la izbucnirea războiului. Pentru că nu te pun în față cu fragmente de ficțiune, ci cu mostre de realitate dură și crudă și dureroasă. Pentru că oricât de greu ar părea, trebuie să-ți ții ochii deschiși în fața realității.”

Daria Ancuța

Sursa: dissolvedmagazine.com

„…Monoloagele dau voce mărturiilor directe, pe alocuri cu accente patetice amplificate de proiecția imaginilor cu orașele ucrainene bombardate ce umplu ecranul din fundalul scenei. Menținut în cadrele documentarului, în spectacol primează importanța mărturiilor concentrate pe activarea empatiei spectatorilor și mai puțin pe dinamica dispozitivului scenic. Cei șase actori din distribuție, îmbrăcați complet în negru, livrează textul cu fața la public ca voci venind din afara timpului. Actualitatea tragică a războiului e sublimată în spectacol în poezia dramatică a monoloagelor livrate fragmentar: se întrerup, se întretaie, compun un puzzle al receptării subiective a războiului care a suspendat curgerea destinelor comune. Muzica susține tensiunea tragică printr-o partitură restrânsă la frecvențele joase, ce transmit senzația apăsătoare a unui orizont închis…”

Oana Cristea Grigorescu

Critic de teatru

Sursa: capitalcultural.ro

„…Pe ucraineni poți să îi ajuți în primul rînd ascultîndu-i, spunea un psiholog. Și asta se produce în Să le spunem pe nume, un colaj de texte scrise de dramaturgi ucraineni după izbucnirea războiului, regizat de Luminița Țîcu la Teatrul „Alexei Mateevici” din Chișinău. Tonul, stilul și forța textelor sînt diferite, dar din toate răzbat suferință, furie și disperare în fața cărora, ca public, nu poți decît să taci…”

Oana Stoica

Critic de teatru

Sursa: dilemaveche.ro

Video(teaser): www.facebook.com

FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU FESTIS, ediția a V-a, Chișinău, Republica Moldova (11-21 octombrie, 2021) – Spectacolul MARTIRI, regie Luminița Țâcu

 REZISTĂM PRIN TEATRU

„…Spectacolul Martiri după piesa lui Marius von Mayenburg, montat de Luminița Țâcu în 2020, a fost invitat în cadrul Festivalului Internațional de Teatru FESTIS, care s-a desfășurat la Chișinău între 11 – 21 octombrie 2021. Ca un Prolog, înaintea începerii spectacolului, vocea regizoarei sonorizează mai multe întrebări ce formulează nu doar tema provocătoarei piese a dramaturgului german, ci și problema fundamentalismelor și a extremismelor din societatea contemporană. Scenografia multifuncțională, creată de Irina Gurin, se mulează bine pe locurile unde se desfășoară acțiunile: bucătăria, odaia, bazinul, clasa, biserica etc. Iar pietrele și șinele de cale ferată / podul șubred din avanscenă ne arată nouă, spectatorilor, că suntem la doar un pas de sau spre… Fiecare dintre actori – Cătălina Budu (Willy Batzler), Nina Lefter (Inge Sudel), Victor Untilă (Markus Dörflinger), Valentin Delinschi (Dieter Menrath), Mihaela Chiu (Lydia Weber) – sunt atât de credibili în roluri, încât bucură nu doar faptul că mesajul textului a fost înțeles perfect, ci și transmis asumat. Proiecțiile video, create de Cristian Oloi, și frazele, râsul, suspinele etc. la microfon ale lui Giasti Sirah (Eleva) accentuează punctele culminante ale scenelor. Cuiele din afiș și din cutia, mutată mereu de protagoniști, și piatra din mâna actorului Eugen Prisăcaru în rolul tânărului „rebel”, ca și pușca lui Cehov, trebuie să împuște până la finalul spectacolului. Astfel, piatra devine arma cu care Benjamin Sudel îl atacă pe Georg Hansen (actorul Ion Liulica), iar cuiele, cu toată simbolistica lor de la Biblie încoace, înțeapă nu doar corpul actriței Olesea Sveclă în rolul profesoarei Erika Roth, ci și pe toți martirii adevărați sau falși. Pornind de la afiș până la prestația actorilor, mai ales a generației tinere – școala AMTAP, primești senzația unui produs teatral de calitate, rar și multașteptat în arealul nostru teatral.

Din păcate, scriind despre spectacolul Martiri, care mi-a intrat ca un cui în inimă, am reușit să bat doar câteva cuie pe foaie… și mai există încă atâtea locuțiuni cu cuvântul „cui”!…”

Dorina Khalil-Butucioc

Critic de teatru și cercetător științific

Sursa: moldova.europalibera.org

Video(teaser): www.facebook.com

REUNIUNEA TEATRELOR NAȚIONALE ROMÂNEȘTI, ediția a VI-a, Chișinău, Republica Moldova (15-26 septembrie, 2021) – Spectacolul JUBILEUL, regie Slava Sambriș

 „Reuniunea Teatrelor la Chișinău, ne bucură și ne încurajează. Or, demnitatea de a fi un element al leagănului teatral românesc o simțim cu toții la Chișinău, în întreaga lui splendoare, în contextul acestui festival, când Chișinăul se aseamănă cu o lentilă pe ochii celor orbiți de propagandă și fanatism. Credem că această focalizare culturală va aduce claritate a acestui peisaj numit România și tot ce înseamnă ea. Pe această notă, ne dăm seama pentru a câta oară că organismul cultural românesc, de pe ambele maluri ale Prutului, a rămas intact, unit și cu perpectivă.”

Elena Frunze-Hatman

Directoarea TAM

Video(reportaj): www.facebook.com

BACĂU FEST MONODRAME, ediția a XXV-a, Bacău, România (17-23 aprilie 2019) – Spectacolul JURNALUL ANNEI FRANK, regie Nelly Cozaru

 „…Cum se întâmplă când e vorba de creatori, frumusețea festivalului a constat în diversitatea de abordări, ușor de observat chiar și în cazul spectacolelor care tratau atrocitățile istoriei. În „Jurnalul Annei Frank”, actrița Elena Frunze Hatman din Chișinău a oferit o perspectivă solară, mizând pe inocență și pe lumina adolescentei care încasează și transcrie vicisitudinile istoriei fără să le încarce de resentimente. Cu o interpretare echilibrată, actrița a ales să accentueze firescul și pofta de viață a tinerei fete, lansându-se în numeroase registre vocale pentru a reproduce diferitele personaje din viața acesteia. Construcție bună, cu știința pauzei și un umor cald au fost atuurile actriței ale cărei singure momente neconvingătoare s-au dovedit cele în care a ales un ton prea ridicat…”

Cristina Rusiecki

Critic de teatru

Sursa: revistacultura.ro

Video (teaser): www.facebook.com